NAi, Premsela en Virtueel Platform zijn sinds januari 2013 samen Het Nieuwe Instituut.
Deze website wordt niet meer onderhouden, maar blijft wel behouden als archief.
Kijk voor actuele informatie op www.hetnieuweinstituut.nl.

Thorn Prikker, Johan

Geboorteplaats/datum
The HagueDen Haag, 06-06-1868
Plaats/datum van overlijden
KeulenKeulen, 05-03-1932
Archieven en collecties over deze ontwerper
Discipline
  • aquarellist
  • beeldhouwer
  • docent aan academie
  • etser
  • glasschilder
  • graficus
  • keramist
  • lithograaf
  • meubelontwerper
  • monumentaal kunstenaar
  • ontwerper
  • wandschilder
  • schilder
  • tekenaar
  • vervaardiger van mozaïek
  • textielkunstenaar
Opmerkingen
  • gaf les aan scholen in Krefeld, Essen, München, Düsseldorf en Keulen
Zie ook
Bronnen
  • Hollandsche schilderkunst in de negentiende eeuw [1903], Marius 1903, p. 263, 264
  • eeuw Nederlandse schilderkunst [Knoef], Knoef 1948 (Nederlandsche schilderkunst), p. 129, 130, 131
  • fin-de-siècle in de Nederlandse schilderkunst : de symbolistische beweging 1890-1900, Polak 1955, p. 152-186
  • Moderne kunst in Nederland 1900-1914 [1959], Loosjes-Terpstra 1959, p. 3 en passim
  • Schilderkunst en litteratuur in de 19e eeuw, Brom 1959, p. 188 en passim
  • Nieuwe kunst : de Nederlandse bijdrage tot de Art Nouveau : dekoratieve kunst, kunstnijverheid en architektuur omstreeks 1900 [1966], Gans 1966, p. 19 en passim
  • Lexicon Nederlandse beeldende kunstenaars, 1750-1950 [Scheen, 1969] [2-delig], Scheen 1969-1970, vol.2, p. 196
  • symbolisme in België [Legrand, 1971], Legrand 1971, p. 26, 232
  • boek als Nieuwe Kunst 1892 - 1903 : een studie in Art Nouveau, Braches 1973, p. 330-333
  • Stichting Hannema-de Stuers Fundatie : moderne schilderijen uit eigen bezit, 1973, Hannema 1973, p. 79, 80, 81, 82
  • checklist of painters c1200-1976 represented in the Witt Library, Courtauld Institute of Art, London [first ed.], Witt Checklist 1978
  • Nederland rond 1900 : contouren van een cultuur : kunst, literatuur, muziek, film, De Boer et al. 1979, p. 46 en passim
  • history and critical review of the salons of Les Vingt, 1884-1893, Canning 1980, p. 477 en passim
  • Lexicon Nederlandse beeldende kunstenaars, 1750-1880 [Scheen, 1981], Scheen 1981
  • Haagse School : Hollandse meesters van de 19de eeuw [Parijs, 1983], De Leeuw/Sillevis/Dumas 1983, p. 85 en passim
  • Art nouveau en art deco in Nederland : verzamelobjecten uit de vernieuwingen in de kunstnijverheid van 1880-1940, Leidelmeijer/Van der Cingel 1983, p. 43-45
  • XX and Belgian avant-gardism, 1868-1894, Block 1984, p. 72
  • Verlaine in Nederland : het bezoek van 1892 in woord en beeld, Heijbroek/Vis 1985, p. 9 en passim
  • Ewijkshoeve : tuin van tachtig, Van der Wiel 1988, p. 148-149
  • Glas in lood in Nederland 1817-1968, Hoogveld 1989, p. 338-340
  • symbolist generation 1870-1910, Mathieu 1990, p. 137
  • R.N. Roland Holst : arbeid en schoonheid vereend : opvattingen over gemeenschapskunst, Tibbe 1994, p. 31 en passim
  • Halverwege Parijs : Willem Roelofs en de Nederlandse schilderskolonie in Brussel 1840-1890, De Bodt 1995, p. 12, 15, 174, 184
  • Pieter Haverkorn van Rijsewijk 1839-1919 : dominee, journalist en museumdirecteur, De Vries/Van Uitert/De Bodt 1996, p. 38, 73, 122
  • Kunstnijverheid in Nederland 1880-1940, Eliëns/Groot/Leidelmeijer 1996, p. 242
  • Muurvast & gebeiteld : beeldhouwkunst in de bouw 1840-1940 [Koopmans, 1997], Koopmans 1997, p. 80, 102, 155
  • Uit de schilderswereld : Nederlandse kunstschilders in de tweede helft van de negentiende eeuw, Stolwijk 1998, p. 34 en passim
  • Muzentempels : multidiciplinaire kunstkringen in Nederland tussen 1880 en 1914, Van Kalmthout 1998, p. 341-342 en passim
  • T.A.C. Colenbrander (1841-1930) : ontwerper van de Haagse Plateelbakkerij Rozenburg, Eliens 1999, p. 19, 20, 89
  • Theo van Hoytema 1863-1917 [Boot], Heij et al. 1999, p. 19, 54, 55
  • Beeldend Benelux : biografisch handboek, Jacobs 2000, vol. 5, p. 631
  • Leven in een verzameling : toegepaste kunst 1890-1940 : collectie Meentwijck, Leidelmeijer/Raassen-Kruimel/Bax 2000, p. 27, 30, 45, 118, 127, 143, 177, af. 133, 134
  • ontvangst van de moderne kunst in Nederland 1920-2000 : Picasso als pars pro toto, Van Adrichem 2001, p. 43 en passim
  • Dwalen door het paradijs : leven en werk van G.W. Dijsselhof (1866-1924), Brentjens/Eliëns 2002, p. 35, 54, 70, 252
  • Willem Witsen 1860-1923 : schilderijen, tekeningen, prenten, foto's, De Groot et al. 2003, p. 46-48
  • web der schepping : theosofie en kunst in Nederland : van Lauweriks tot Mondriaan, Bax 2004, p. 187 en passim
  • Vernieuwing & bezinning : Nederlandse beeldende kunst en kunstnijverheid ca. 1885-1935 uit de collectie van het Drents Museum, Heij 2004, p. 201-202
  • Samuel Jessurun de Mesquita (1868-1944) : tekenaar, graficus, sierkunstenaar, Van Es/Eliëns 2005, p. 24, 41, 94, 96, 157
  • kunstpaus : H.P. Bremmer 1871-1956 [Handelsuitgave], Balk 2006, p. 25 en passim
  • Marius Bauer 1867-1932 : oogstrelend oosters, Kraayenga 2007, p. 24, 63, 73
  • Mythen van het atelier : werkplaats en schilderpraktijk van de negentiende-eeuwse Nederlandse kunstenaar [Breitner omslag], Jonkman/Geudeker 2010, p. 115 en passim
  • Goud, zilver en zijde : katholiek textiel in Nederland 1830-1965, Van Roon 2010, p. 357
Literatuur
  • C. Hoogveld e.a., Glas in Lood in Nederland 1817-1968, Den Haag 1889, p. 338-340
  • J. Thorn Prikker, Brieven, Amsterdam 1897
  • Ph. Zilcken, 'Johan Thorn Prikker', Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift 24 (1902), p. 147-160
  • H.P. Bremmer, 'Johan Thorn Prikker', Beeldende Kunst 7 (1920), p. 50-60
  • F.M. Huebner, 'Johan Thorn Prikker', Opgang 2 (1922/1923), p. 507-512
  • O. van Tussenbroek, 'Johan Thorn Prikker', Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift 33, 1923, dl. 65, p. 6-81
  • A. Hoff, 'De religieuze kunst van Thorn Prikker', Het Gildeboek feb. 1925, p. 119-130
  • J.Slagter, Johan Thorn Prikker, Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift 45, dl.89 (1935), p. 421-422
  • J.M. Joosten, 'Documentatie. Thorn Prikker', Museumjournaal 11-8 [1965], p. 236-242
  • J.M. Joosten, 'Zu Ornamententwürfen von Jan Thorn Prikker im Clemens-Sels-Museum', Neusser Jahrbuch 1969, p. 5-11
  • Cat. tent. Kunstenaren der Idee. Symbolistische tendenzen in Nederland ca. 1880-1930, Den Haag (Haags Gemeentemuseum ) 1978, p. 107
  • J.M. Joosten, De brieven van Johan Thorn Prikker aan Henri Borel en anderen 1892-1904, Nieuwkoop 1980
  • C.Hoogveld e.a., Glas in Lood in Nederland 1817-1968, Den Haag, p. 338-340
  • C.Boyle-Turner e.a., Jan Verkade.Hollandse volgeling van Gauguin, Zwolle/Amsterdam 1989, p. 40, 54
  • M. Rijnders e.a., Willem van Konijnenburg 1868-1943, Den Haag/Utrecht/Assen 1990, p. 30, 45, 201
  • A. Lincewicz en H.A. van Daalhoff (1867-1953). Leven en werk van een dromer, Leiden 1990, p. 14 en passim
  • Cat. tent. De schilders van Tachtig. Nederlandse schilderkunst 1880-1895, Amsterdam (Rijksmuseum Vincent van Gogh) 1991 en Glasgow (The Burrel Collection) 1990-1991, p. 277-284 [met bibliogr.]
  • E. van Uitert, 'Het oog wil ook wat. Over het beeld van de negentiende-eeuwse schilderkunst', De Negentiende Eeuw 16 (1992), p. 41-53
  • J.M. Joosten, 'J. Thorn Prikker in Zutphen', Jong Holland 1992, nr. 1, p. 4-6
  • H. Henkels, 'Cézanne en Van Gogh in het Rijksmuseum voor Moderne Kunst in Amsterdam: de collectie van Cornelis Hoogendijk', Bulletin van het Rijksmuseum 41 (1993), p. 155-295
  • E. van Uitert, 'De middeleeuwen volgens Johan Thorn Pirkker en geestverwante schilders', De Negentiende Eeuw 19 (1995), p. 79-91
  • Cat. tent. Langs velden en wegen. De verbeelding van het landschap in de 18de en 19de eeuw, Amsterdam (Rijksmuseum) 1997-1998, cat.nr. 106, p. 336-337
  • J.J. Heij (red.) e.a, George Rueter 1875-1966, Zwolle (Waanders), Haarlem (Teylers Museum), Assen (Drents Museum) 1999, p. 58, 59, 100
  • M. de Bois, 'Voetbalspelers. Johan Thorn Prikker (1868-1932)', Bulletin van de Vereniging Rembrandt 10 (2000), p. 23-26
  • J. Greer, 'Drie Christusschilderijen uit 1892 van Thorn Prikker. "Een kunst van hun eigen bloed en vleesch". Christus aan het kruis (deel1)', Jong Holland 19 (2003) nr. 1, p. 18-26 en ibidem (deel 2) nr. 2, p. 28-36
  • J. de Vries, E. van Uitert en S. de Bodt (red.), Pieter Haverkorn van Rijsewijk 1839-1919. Dominee, journalist en museumdirecteur, Amsterdam 1996, p. 38, 73, 122
  • J.E. Greer, 'Johan Thorn Prikker’s Sower and the formation of a Flemish artistic identity in Van Nu en Straks: An enquiry into Van Gogh reception in fin-de-siècle Belgium', Desipientia 10 (2003), nr. 1, p. 18-24
  • M. Didier, 'Indië in de Nieuwe Kunst', Origine (2005) 5, p. 21
  • G. Schlimbach, 'Der geliehene Blick. Christliche Kunst - ein frag-würdiger Begriff', Das Münster 65 (2012), p. 267-271
Opleiding
  • Akademie van beeldende kunsten (The Hague)Akademie van beeldende kunsten (Den Haag), van september 1881- november 1887 (Jacobs 2000)
Leraar van
  • Bärenfanger, Karl
  • Campendonk, Heinrich
  • Dinnendahl-Benning, Trude
  • Dominicus, Josef
  • Franssen, Leo
  • Macke, Helmuth
  • Schrieber, Ludwig Gabriel
  • Sluys, Cornelis van der
  • Wieger, Wilhelm
Naamsvariant
  • Prikker, Johan Thorn
Familierelaties
  • vanaf 1885 verloofde van Lena Spree en in 1898 gehuwd; in 1903 gehuwd met Berta Kramer
Bekijk deze ontwerper op de website van het RKD (opent op een nieuw tabblad)

Beelden

Geen beelden aanwezig.